Marskramerpad etappe 19 Wassenaar - Leiden

24 juli 2021 - Leiden, Nederland

Zaterdag 24 juli 2021

Vanochtend heel vroeg uit de veren. De weersverwachtingen voor eind van de middag zijn niet al te best en omdat ik geen zin heb ik een onweersbui besluit ik vroeg op stap te gaan. Om half acht parkeer ik de auto in de buurt van de Hoge Rijndijk in Leiden. De bus naar het station komt vrij vlot. Op het station moet ik nog even wachten op de bus naar Wassenaar. (het begin punt).Ik loop op mijn dooie akkertje richting de Horsten. Ik weet dat het park pas om negen uur opengaat. Ik moet nog even tien minuten voor een gesloten hek wachten. Klokslag 9.00.00 worden de hekken automatische geopend. Het park is nog verlaten en ik hoop aan de bosranden nog wat wild te zien…. Jammer dit keer geen geluk. Na het theehuis volgt de tweede attractie van het park….. de seringenberg. Een smal padje brengt je in een spiraalvorm naar het uitkijkpunt. Over de weilanden kijk ik uit naar Voorschoten. De route naar Voorschoten loopt over een smal paadje tussen de weilanden. Het gras, de braamstruiken en de brandnetels maken het pad bijna onbegaanbaar. Een motormaaier zou hier voldoende werk hebben. In Voorschoten trakteer ik me op een koffie in de voorstraat. Het blijft een mooie historisch straatje. Inmiddels kom ik wel op erg bekend terrein. Het wandelpad langs de vliet rij ik regelmatig met de fiets. Toch is het leuk om deze ook eens lopend af te leggen. Bij brasserie Cronesteijn Is het tijd voor een tweede traktatie. Koffie met appelgebak. Van het gebak krijg ik de indruk dat dat Leiden ontzet nog heeft meegemaakt. Maar goed …. toch weer voldoende koolhydraatjes aan boord voor de laatste zes kilometers.  Het is zaterdagmiddag en gewoon druk in de stad. In verband met corona probeer ik de drukte wat te mijden, maar dat is lastig. Het is een mooie route door de stad, langs grachtjes, oude huizen, kerken en langs de burcht. Na 21 kilometer en 5 uur lopen ben ik weer bij de auto. Het was een mooie route.