Marskramerpad etappe 20 Scheveningen – Wassenaar

16 juli 2021 - Den Haag, Nederland

Donderdag 16 juli 2021

Vandaag start ik met de eerste etappe van het marskramerpad. Het is nog vroeg als ik de auto in de Jonkerlaan in Wassenaar parkeer. De Jonkerlaan is de laan waar mijn oom en tante woonden. Ik heb er regelmatig gelogeerd. Ik loop langs het huis en maak nog wat foto’s.  Tot mijn schrik zie ik dat de bus op de halte in Wassenaar maar heel schaars naar Den Haag rijdt. Om toch nog een beetje op tijd met het wandelen te beginnen besluit ik de bus naar Voorschoten te nemen om vandaar verder met de trein naar Den Haag te reizen. In den Haag pak ik dan weer een tram om in Scheveningen te komen.

Op het strand geniet ik van het uitzicht op het mooie Kurhaus en de pier. Om deze route goed te starten besluit ik in de Lourdes grot in de Lourdeskerk in Scheveningen een kaarsje aan te steken. Het is immers nog 372 kilometer naar Bentheim en als we daarna de Töddenweg en de Hermannsweg lopen zitten al snel rond de 800 km. Een mooi moment om in aandacht de tocht te beginnen. In het Westbroekpark loop ik langs de parade om vervolgens de Scheveningsche Boschjes in te lopen. Met aandacht kijk ik naar het indië -monument. Ik denk aan de vele familieleden die in indië het leven hebben gelaten. Via het Vredespaleis, de Dennenweg, het lange voorhout en het binnenhof kom ik langs mijn werkgevers. Ik zie de gebouwen waar ik mijn projecten voor de bouw heb gerealiseerd.  Bij huis den Bosch staan motoragenten. Ik weet het ….. er zal zo een koninklijke gast aankomen of vertrekken. En jawel , Willem vertrekt en Maxima komt thuis beide zwaaien. De landgoederenroute in Wassenaar is heel mooi. Wel veel bewoners die hun hondjes uitlaten. Na een kleine 20 tal kilometers en 4 uur lopen ben ik weer bij de auto.